سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه رسمی مداحان بهارستان
شهر صالحیه بهارستان و رباط کریم

بحثی دیگر از شیوه های مداحی

با عرض پوزش از حضور تمامی مخاطبان عزیز، باید به اطلاع برسانم بر اثر کثرت مراسمات ایام گذشته توفیق خدمتگزاری در بخش فضای مجازی برای حقیر فراهم نمی شد؛ که انشاا.. من بعد از این تلاش مضاعفی در این راستا خواهیم داشت.در آغاز بخش هایی از بیانات استاد حاج اکبر قربانی را که اخیرا در هیئت نوحه خوانان منتظران حضرت مهدی (عج) فرموده بودند به نظرتان می رسانم.

آغاز هر کاری با نام و یاد خدا:

آقای قربانی در خصوص گفتن بسم ا.. الرحمن الرحیم قبل از خواندن گفتند: حدیثی از امام محمد باقر (علیه السلام) داریم که حضرت فرموده اند: «اگر بخواهید امورتان سرانجام مطلوبی داشته باشد آن را با نام خدا آغاز کنید.» پس ذکر نام و یاد خدا امری ضروری است و مداحی که با نام خدا آغاز می شود دلنشین تر و ماندگار تر خواهد بود. البته نا گفته نماند یک مداح خوب باید موقعیت شناس باشد.گاهی قرار نیست مداح از نو مقدمه بخواند و قرار است از همان آغاز ادامه ی روضه ی نفر قبلی را بخواند که در این موقعیت ذکر بسم ا.. بهتر از درونی باشد.

مطالعه و کسب اطلاعات مذهبی

یکی از الزامات مداحی و بخش عمده ی آن ، مطالعه ی بسیار و کسب اطلاعات و مطالعات مذهبی است که از الزامات لاینفک مداحی به شمار می آید. مداحی که در خویشتن استعداد خواندن و مدیحه سرایی اهل بیت (ع) را یافته با کسب تمام امتیازات صوتی و فنی مداحی در حالت خوشبینانه 20 درصد مسیر را طی کرده و 80 در صد آن کسب اطلاعات لازم و کسب معرفت و بصیرت مداحی است. که بدون تردید در این صورت مورد نظر و توجه خاص اهل بیت (ع) نیز واقع خواهد شد.در بسیاری از مراسمات و هیئات این باب است که پس از مراسم مجلس مورد ارزیابی قرار می گیرد. چه از سوی مداح و چه از سوی مستمعین.پر واضح است مراسمی ماندگارتر و پر شور تر می نماید که حاضرین آن به خصوص مداح جلسه قبل از جلسه با تزکیه و تقوا بوده باشد و با وضو و حضور قلب و معرفت در جلسه حضور یابد.

در اینجا شایسته دیدیم نکته ای را که آقای کربلایی داود عبدی در مراسم هیئت انصار المهدی تذکر دادند را بیان کنیم.ایشان نیز در این زمینه فرمودند:«چون جلسه ی حاضر جلسه و کلاس مداحی است این را بیان می کنم.شما عزیزان هر کدام مداح و ذاکر اهل بیت (ع) هستید.اما در این خصوص اهتمام داشته باشید که هنگام خروج از  خانه های خود به نیت خواندن در جلسه خارج نشوید.هر چند مرتبه ی ذاکری برای اهل بیت مرتبه ای خاص و والاست اما مواظب باشید نیت خواندن نیت والاتری را تحت الشعاع قرار ندهد.لذا در درون خود نیت عالی تری را با خود داشته باشید و آن اینکه با خود نیت کنید به قصد تقرب به سوی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و گریه ی بر سالار شهیدان از خانه خارج می شوم.آنگونه که در زیارت عاشورا می خوانیم انی اتقرب الی... من با گریه ی بر حسین به خداوند رحمان و ائمه (ع) تقرب می جویم.»

السلام علی الحسین...

التماس دعا


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 9:32 صبح ] [ پایگاه رسمی مداحان بهارستان ] [ نظر ]

شانزدهمین جلسه ی هیئت نوحه خوانی منتظران مهدی (عج) با حضور حاج اکبر قربانی در کسوت استادی در منزل کربلایی داوود عبدی در شهر صالحیه برگزار شد.

همزمان با دوازدهمین شب از شب های مبارک ماه رمضان هیئت نوحه خوانی منتظران مهدی با حضور جمع کثیری از مداحان و شاعران درگاه اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برگزار شد.

حاج اکبر قربانی مداح و استاد ارجمند مداحی پس از مداحی شاه بیت خوانان محترم نکات جالب توجهی را بیان فرمود. از آن جمله موارد زیر می باشد:

-         مداحی که می داند صدای بسیار خوبی ندارد و یا نمی تواند با صدای خود با مستمعین ارتباط برقرار کند باید با حرکات و لحن خود با مستمعین خود ارتباط برقرار کند.و با همین ارتباط است که می تواند از مداحی خود جواب بگیرد.

-         مداح باید صدای خودش را بشناسد.اوج ها و فرودهای خود را بداند.با تقسیم صدا به سه گام باید مداح در گام دوم مانور بدهد.یعنی مداح با گام اول شروع و در گام دوم ادامه و در گام سوم اوج های خود را ارایه دهد.با این کار یعنی تقسیم صدا به سه گام این فرصت را به مداح می دهد تا هم اوج داشته باشد و هم فرود. در گام سوم مداح نمی تواند به گریز برود اما با گام دوم راحتتر می تواند در گریزها اشک چشم بگیرد.

توسل شب گذشته حضرت زینب (سلام الله علیها) بود و با توجه به حضور پرشمار مداحان جوان و پیشکسوت استاد حاج اکبر قربانی به علت ذیق وقت کمتر توانستند نکات مداحی را گوشزد کنند.مداحان در شب گذشته واقعا کولاک کردند و هم از شجاعت و خطبه های کوبنده ی حضرت زینب در شام و هم از مناقب آن حضرت مداحی کردند.از جمله مداحان می توان به مداحی کربلایی غیبی و آقای فرهنگی و آقای پورآقا اشاره داشت.در انتهای مراسم آقایان عزتی و قائمی از شعرای گرانقدر نیز به شعرخوانی بسیار پر شور و شعور حضرت زینب (سلام الله علیها) پرداختند که واقعا مراسم بسیار تاریخی شده بود.صدای احسنت احسنت های مستمعین در طول مراسم از ابتدا تا انتها که با شنیدن شجاعت خوانی مداحان بود؛ واقعا هر شنونده ای را به وجد می آورد.

در خاتمه نیز حاج اکبر قربانی چند دقیقه ای مداحی کردند و مراسم کمی دیرتر از همیشه به اتمام رسید.

قابل ذکر است مراسم هفته ی آینده هیات منتظران مصادف با شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و شب ضربت خوردن حضرت علی (علیه اسلام) در منزل آقای کربلایی عبدالله صدیقی در تاریخ 06/05/92 به آدرس صالحیه، خیابان 10 متری شهید کریمی، کوچه والفجر غربی 2 برگزار خواهد شد.


[ دوشنبه 92/4/31 ] [ 4:32 عصر ] [ پایگاه رسمی مداحان بهارستان ] [ نظر ]
   1   2      >
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در بزم ولا نور جلی می بینم/آثار ولایت ولی می بینم/من نور جمال مرتضی را امروز/در آینه ی سید علی می بینم/استاد کلامی زنجانی