سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پایگاه رسمی مداحان بهارستان
شهر صالحیه بهارستان و رباط کریم

برگزاری پانزدهمین مراسم هفتگی هیات نوحه خوانی منتظران مهدی (عج) در سال92

موضوع کلی این هفته:  موقعیت شناسی، ارایه درست اشعار و وقف به جا در ارایه ی اشعار

پانزدهمین جلسه ی آموزش مداحی سال 92 شامگاه یکشنبه 23/04/92 ساعت 22:30 در منزل آقای علی میرزایی در خیابان باغ مهندس سلطان آباد شهرستان بهارستان برگزار شد.در این جلسه جناب آقای کربلایی غیبی از مداحان برجسته و مجرب اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) در ابتدا آیاتی از کلام الله مجید تلاوت فرمودند.پس از تلاوت قرآن، توسط این قاری ، آموزگار و مداح عزیز استاد بزرگوار و مداح عالیقدر جناب حاج اکبر قربانی با زمزمه ی سرود همیشگی آغازین هیات منتظران مراسم را آغاز فرمودند. پس از زمزمه ی دسته جمعی، استاد حاج اکبر قربانی در خصوص موقعیت شناسی مداحی صحبت هایی را بیان فرمودند.ایشان فرمودند: یک مداح باید موقعیت خود را بداند. وقتی که در مراسمات رسمی و مجلسی در حال مداحی است با مداحی در داخل مجمع الذاکرین و کلاس های نوحه خوانی تفاوت هایی وجود دارد. در مداحی های مجلسی مداح فرصت ریسک نداشته و بایستی از فرصت خود به نحو احسن استفاده کند. اما در کلاس ها و دوره های مداحی باید به نوعی حرکت کند که هیچ ابهامی در موقعیت های اجرا ، برای خود باقی نگذارد. چرا که در کلاس و نزد استاد است که می تواند خود را محک بزند و به مرحله ی آزمون قرار دهد. همچنین ایشان فرمودند: در کلاس های مداحی همچون مراسمات هیات نوحه خوانان منتظران مهدی (عج) که عمده ی محور این مراسمات آموزش فنون و روش های اصولی ، نوین و عالی مداحی است؛ قرار نیست همه ی حاضرین در این مجالس حتما اجرا داشته باشند و به پشت میکروفون بیایند.حاج اکبر قربانی در این خصوص یک کلاس درس را مثال زدند که در توضیح و حل یک مساله همه ی افراد کلاس به پای تخته سیاه نمی آیند و تنها یکی دو نفر برای یاری آموزگار است که این کار را می کنند. ایشان فرمودند: کلاس مداحی نیز اینچنین است. اگر قرار بود در اینجا هم همه ی مداحان عزیز حاضر، مداحی کنند دیگر تفاوتی با مجالس رسمی و مداحی مجلسی پیدا نمی کرد و هر کدام از مداحان عزیز چند دقیقه از داشته های خود می خواندند و بعد هم دعا می شد و می رفتند و در مجموع هم هیچ ترقی حاصل نمی شد. اما کلاس و آموزش مداحی به گونه ای دیگر است.در ابتدا یا انتهای جلسات نکاتی توسط بنده یا سایر اساتید به خدمت دوستان و حاضرین ارایه می شود و در طول زمان برگزاری مراسم نیز نکاتی که در کلاس حاضر و یا دوره های قبلی ارایه و گفته شده بایستی توسط مداحان ارجمند رعایت شود.در طول اجرای چند نفر از مداحان که وقت برنامه اجازه ی آن را می دهد نکاتی توسط بنده و یا سایر اساتید از لابلا و در خصوص اجرای مداح در حال مداحی گفته می شود که همین نوع و شیوه ی ارایه مطالب به صورت کارگاهی و کاربردی است که موجب تفاوت کلاس های مداحی با مراسمات و مجالس دیگر می شود و باعث ترقی افراد شرکت کننده در این دوره هاست.

پس از پایان فرمایشات استاد حاج اکبر قربانی شاه بیت خوانان ارجمند به اجرای شاه بیت خوانی پرداختند و پس از چند نفر شاه بیت خوان، دوبیت خوانان محترم به ذکر شجاعت خوانی و مدح و مرثیه خوانی باب الحوائج حضرت ابوالفضل (علیه اسلام ) پرداختند.

پس از اجرای شاه بیت خوان اول که تک زنجیر زنی را اجرا می کرد؛ حاج آقا قربانی نکاتی را در خصوص خواندن ایشان و به صورت کلی بیان فرمودند. استاد حاج اکبر قربانی فرمودند: شما وقتی که وارد گریز شعر ترکی خود شدید بدون مقدمه پس از چند مصرع اولی ریتم و وزن اجرای خود را تغییر دادید. مداح نباید بدون مقدمه آهنگ و ریتم خود را تغییر دهد.شما بایستی یک زمزمه ای ولو بسیار کوتاه مثل یک ذکر یا حسین، یا هر ذکر دیگری از مستمع بگیرید و سپس ریتم خود را تغییر دهید.ایشان در توضیح مجدد موقعیت شناسی مداح فرمودند: شما نباید خود را از مستمع جدا کنید.اگر این کار را انجام بدهید دیگر مجلستان نخواهد گرفت.

پس از اجرای دوبیت خوانان و سایر مداحان نیز حاج آقا قربانی نکات دیگری را بیان فرمودند. ایشان در خصوص مطالعه ی دقیق و باسوادانه ی شعرهای شعرا فرمودند: شعرای عالیقدر ما با زحمت فراوان و دلسوختگی مضاعف به سرودن اشعار می پردازند و این ما هستیم که باید با مطالعه و ارایه ی مطلوب آن رسالت خویش را چه در قبال شعرا و چه در قبال مستمعین و در مجموع در قبال اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین) به انجام برسانیم.حاج آقا قربانی در توضیح فرمایشات خود مثال زدند: مثلا شما دوست عزیز ( اگر اشتباه نکنم آقای عزتی بودند) خواندید « یتشوب شمرِ ابوالفتح یانینا» و معنای کلی شعر تغییر کرد. در خواندن شما لقب ابوالفتحی رسید به شمر ملعون که به هیچ وجه قصد شاعر اینگونه نبوده است. بلکه شما بایستی با یک مکث یا در اصطلاح نگارشی با یک کاما معنای واقعی شعر را به مخاطب منتقل می کردید.« یتشوب شمر، ابوالفتح یانینا» یعنی شمر ملعون نزد حضرت باب الخوائج بوالفضل (علیه اسلام) رسید که در شاعر در این مصرع لقب ابوالفتحی یعنب صاحب فتوحات بزرگ را به ایشان داده است.

استاد حاج اکبر قربانی در خصوص مداحی آقای اکبر پورآقا نیز که از شجاعت حضرت ابوالفضل (علیه السلام ) خوانده بودند فرمودند: در شجاعت نیز باید با مطالعه و ارایه ی دقیق اشعاراشجعی با توجه به معنای ابیات وقف و ابتدای ابیات را طوری تنظیم کرد که علاوه بر ارایه ی درست، مستمع نیز با شنیدن اشعار شجاعت به وجد بیاید.

مداح ارجمند و استاد مسلم مداحی جناب حاج اکبر قربانی در خصوص مداحی و مرثیه سرایی آقای سلیمانی نیز فرمودند: شما هم در خواندن بیت انتهایی شعرتان نباید در در مصرع « حیفیدی شمر دون سینوه ایاق گویا» وقف می کردید چون دیگر در مصرع بعدی نمی توانید از مستمع انتظار گریه داشته باشید. شما باید پس از این مصرع مصرع بعدی را هم « او گوزل سینیه اصغر یاراشور » را می خواندید و سپس وقف می کردید. حاج آقا قربانی در خصوص یکی دیگر از مداحان که به عنوان میهمان حاضر بودند و اجرا فرمودند، گفت: شما آنقدر در گام بالا اجرا فرمودید که در انتها خودتان خسته شده و کم آوردید و در نهایت ، خواندن را رها فرمودید. شما باید با گام پایین مداحی خود را آغاز و آرام آرم به اوج رسیده و ادامه بدهید.

پس از گفتن این نکات همه ی حاضرین بی صبرانه در انتظار آغاز مداحی حاج آقا قربانی بودند که ایشان نیز با آن نوای دلنشین و مسیحایی خویش زبان به مدح حضرت امام حسین و سقای مهر و ادب حضر عباس (علیهما السلام ) گشودند و در این لحظات روحانی ماه مبارک رمضان به مصداق شعر زیبایشان همه ی حاضران گویی در حرم مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (علیه اسلام) ناله و تزرع می کردند.خدا به عمر و توفیقات ایشان خیر و برکتی خود پروردگار شایستگی آن عنایات را دارد عطا فرماید.


[ دوشنبه 92/4/24 ] [ 2:6 عصر ] [ پایگاه رسمی مداحان بهارستان ] [ نظر ]
<      1   2      
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

در بزم ولا نور جلی می بینم/آثار ولایت ولی می بینم/من نور جمال مرتضی را امروز/در آینه ی سید علی می بینم/استاد کلامی زنجانی